Dårlig kundeservice er nok noe de aller fleste har opplevd. Men folk har forskjellige oppfatninger av hva som er god- eller dårlig kundeservice: Enkelte har høye krav, og andre har litt lavere forventninger til servicenivået. Uansett oppfatning finnes det mye vi alle kan være enige om at kvalifiserer til å kunne kalles dårlig kundeservice.
Dårlig kundeservice handler veldig enkelt definert om avviket mellom forventet servicenivå og opplevd servicenivå. Man kontakter kundeservice eller servicepersonell i en butikk med en forventning om å få saken sin løst, så raskt og smidig som mulig. Dersom forventningene ikke innfris, så oppleves dette fort som dårlig kundeservice. Hva er det som gjør at dette avviket oppstår? Vi var så vidt inne på kundens forventninger, men hva er det man egentlig kan forvente seg som kunde?
Innen kundeservicebransjen har vi mange ulike måter å måle kundeopplevelsen og effektiviteten på. Kundetilfredshet (hvor fornøyd var kunden?), løsningsgrad (fikk kunden løst saken sin?), ventetid og behandlingstid, er viktige KPI’er som brukes for å optimalisere kundens opplevelse.
Dårlig kundeservice henger i vår bransje ofte sammen med dårlige tall på disse målingene. Likevel kan inntrykket som skapes ved lang svartid eller ventetid reddes ved å gi kunden den hjelpen som forventes og faktisk vise interesse i problemstillingen til kunden.

Ps. Når man først er inne på temaet: Om du har en telefonsvarer som forteller kunden at vedkommende at det er ventetid – ikke la den gjenta seg hvert minutt med frasen “du sitter fremdeles i kø”. Det er kunden allerede smertelig klar over.
Det finnes selvsagt mange andre faktorer som gjør kan bidra til å gjøre kundeserviceopplevelse dårlig. Disse punktene er likevel blant de aller viktigste, da de på mange måter danner fundamentet for hvordan du velger å fremstå mot kundene dine, med respekt for deres problemstilling, tid og behov for en god saksavklaring.
Opplevelsen av kundeservice er noe enkelte tar lett på, men det burde man absolutt ikke. En undersøkelse gjort hos Handelshøyskolen BI viste at bankkunder som opplevde dårlig service også ble ekstra kritisk til bankens virksomhet for øvrig, og på sikt forsvant de ut. Dette kan overføres til flere bransjer, og burde gi en pekepinn på viktigheten av en kundeservice som gjør det den skal.
{{cta(‘242c56dd-5f7d-4635-9ade-8aaf136b88e9’)}}